Sleva na celý nákup pro členy klubu KPZ u VZP ČR - 20% s kódem KPZCUGUVZP. Platí pro zboží, které není v akci.

Život s celiakíí v létě. Jak si bez obav a bezpečně užít grilování, pikniky a festivaly

CUGU web kategorie  (1578 x 441 px) (1)

Léto - období, které nás přímo vybízí k tomu, abychom čas trávili venku. Pro spoustu lidí je neodmyslitelně spojeno například s vůní rozpáleného grilu nebo pikniky na trávě v parku, ale také s různými festivaly. Všechny tři zmíněné radovánky mají jedno společné - zahrnují konzumaci jídla mimo domov. Pro běžného člověka žádný problém, pro celiaka však často obávaná událost přinášející stres a plno nástrah. Přinášíme vám proto praktické rady, jak se během letních akcí i mimo domov stravovat bezpečně a bez napětí.

 

Bezpečné grilování

 

Kdo by nemiloval grilování? Jedna z nejoblíbenějších letních aktivit sice pro celiaky může představovat výzvu, ale rozhodně se ho nemusíte vzdávat. Stačí, když dodržíte pár jednoduchých zásad:

  • Vlastní grilovací rošt

Pokud je to možné, použijte vlastní grilovací rošt, na kterém budete připravovat pouze bezlepková jídla. Bokem mějte i jednu grilovací obracečku či kleště, které budete používat pouze na bezlepek. Dobrým pomocníkem je také alobal, do kterého se dá bezlepkové jídlo zabalit a tím předejít kontaminaci lepkem z ostatních jídel.

  • Čistota je základ

Předtím, než s grilováním začnete, ujistěte se, že gril a všechny nástroje jsou z předchozích grilování důkladně omyté a čisté. I malé množství lepku pro celiaka představuje problém.

  • Nejdříve bezlepek, poté lepek

Co platí v kuchyni, platí i u grilování. Zvláště tehdy, pokud není možné použít speciální rošt, domluvte se s přáteli, že si nejprve připravíte bezlepkové jídlo, dokud je gril čistý a lepkem nekontaminovaný.

  • Oddělené skladování

Uchovávejte bezlepkové potraviny odděleně od těch s lepkem, aby nedošlo ke křížové kontaminaci. Pokud některé bezlepkové jídlo vypadá na pohled stejně jako to obsahující lepek, viditelně si jej označte, abyste ho nezaměnili (použijte štítky a/nebo krabičky s různě barevnými víčky).

  • Bezlepkové alternativy

V dnešní době již existuje nesčetné množství bezlepkových alternativ k pokrmům, které obvykle lepek obsahují. Bez větších problémů lze často i v běžných řetězcích sehnat bezlepkové klobásy, hamburgerové housky a u nás jste si oblíbili pita chléb pečený na kameni nebo pečivo či různé pochutiny jako například bezlepkové chipsy. 

  • Bezpečné marinády a omáčky

Pečlivě čtěte složení všeho, co hodláte jíst. Buďte pozorní, lepek se může objevit i tam, kde byste ho vůbec nečekali, například v marinádách a omáčkách.

FB 1080x1080  (35)

 


 

Pikniky 

Roztáhnout si deku na trávě v parku a spolu s přáteli se dobře pobavit a vychutnat si něco dobrého k jídlu. Není to paráda? Pokud jste celiak, není třeba si zoufat, že o podobné aktivity přijdete - s trochou plánování si můžete i vy připravit chutný a bezpečný piknik bez lepku:

  • Domácí příprava

Připravte si jídlo doma, abyste měli kontrolu nad křížovou kontaminací i použitými surovinami. Nejezte jídlo, u kterého nevíte, jak bylo připraveno - pokud vašim přátelům popíšete případné následky konzumace jídla kontaminovaného lepkem, jistě to pochopí.

  • Bezpečné suroviny

Vybírejte potraviny, které jsou přirozeně bezlepkové, jako například ovoce, zelenina, sýry a maso. Při nákupu balených potravin vždy čtěte složení.

  • Označení jídel

Bezlepková jídla si dobře označte, aby nedošlo k záměně. K tomu opět dobře poslouží například štítky, které můžete nalepit na krabičky.

  • Upečte si něco dobrého

Pokud máte čas, zkuste si upéct domácí pečivo nebo muffiny. Připravte si sendvič nebo třeba dobrou bublaninu. Existuje nepřeberné množství receptů na bezlepkové dobroty. Proč nevyzkoušet nějaký nový? Pokud nestíháte, pečivo si kupte, zvlášť ve větších městech se dá často sehnat i čerstvé.

  • Jednoduché svačiny

Pokud nemáte čas péct, zabalte si s sebou na piknik něco malého na chuť, co vydrží i vyšší teploty, například bezlepkové krekry, sušené ovoce, ořechy nebo nečokoládové bezlepkové tyčinky. 

FB 1080x1080  (36)

 


 

Festivaly

Asi největší výzvou pro celiaka jsou letní festivaly. I ty si ale můžete s několika tipy užít úplně naplno:

 

  • Napište organizátorům

Před odjezdem na festival si zjistěte, zda jsou k dispozici bezlepkové možnosti. Mnoho festivalů nabízí informace o jídle online na svých webových stránkách nebo sociálních sítích. Pokud je nenajdete, nebojte se organizátorům napsat. Skvěle toto uchopil festival Rock for People ve spolupráci s Bez lepku po Česku. 

  • Ptejte se i na místě

 Pokud festival bezlepkovou možnost nabízí, i tak se pro jistotu znovu při objednávání jídla informujte, zda je skutečně bezlepkové. Upozorněte personál na fakt, že máte celiakii, a zeptejte se i na způsob přípravy bezlepkových jídel, tedy zda mají povědomí o křížové kontaminaci a snaží se jí předcházet. Mnoho dodavatelů je dnes již obeznámeno s potřebami a pravidly bezlepkové stravy, ale opatrnosti není nikdy dost.

  • Vlastní jídlo

Pokud víte, že na místě nebudou žádné bezpečné možnosti, jak se bezlepkově najíst, vezměte si vlastní zásoby. Připravte si sendviče, saláty nebo další jídla, která vydrží i celý den. V některých návštěvních řádech může být vnášení vlastního jídla do areálu festivalu zakázáno, v ideálním případě proto s sebou mějte krátkou zprávu od lékaře s potvrzením diagnózy a ukažte ji organizátorům u vstupu.

  • Záchranný balíček vždy s sebou

Pro případ nouze s sebou vždy mějte nějakou alespoň menší bezlepkovou svačinu, například bezlepkové sušenky, ořechy nebo energetické sušenky. 

 

  • Projeďte internet

Existují aplikace a online komunity, kde najdete recenze a doporučení na bezlepková jídla a stánky na různých festivalech. Znáte třeba Mňam bez lepku? 

 

  • Poraďte se s Bez lepku po Česku

Z vlastní zkušenosti víme, že takové časté doptávání na všechno může být nepříjemné. Pokud si s čímkoli nejste jistí, zavolejte na Bez lepku po Česku. Pomohou vám s komunikací s organizátory festivalu nebo jiné párty a vysvětlí, jak se věci mají. Nejste na to sami a to je to důležité. Máte-li chuť  poslat inspiraci, kam by měli zajet, dejte jim vědět na GLUTEN FREE FOOD. 

Zdroj foto: Bez lepku po Česku, občerstvení OLA KALA VAN

20240615_143112

 

 

«Naše tipy na závěr»

Najíst se mimo domov je pro běžného člověka něco naprosto přirozeného, pro celiaka ale  může jít o opravdu stresující záležitost, a to samozřejmě nejen v létě. Dle našich zkušeností jsou proto naprosto klíčové následující body:

  • Plánování

Abyste nebyli ve stresu, zda se vůbec najíte, měli byste vždy mít plán. Zjistěte si předem, kde budete jíst, jaké jsou možnosti, a pokud je to třeba, připravte si vlastní jídlo.

  • Komunikace

Ačkoli to nemusí být vždy příjemné, nebojte se mluvit o celiakii a vysvětlovat své potřeby. Lidé bývají ochotní pomoci, nicméně je nutné, aby věděli, co přesně je pro vás podstatné a důležité.

  • Flexibilita

Udělejte si vždy plán B. Pokud se něco pokazí nebo nenajdete bezlepkové jídlo, mějte po ruce alternativu.

  • Sdílení

Podělte se o své zkušenosti s ostatními a přijímejte tipy od nich. Nebojte se ptát. Existuje spousta bezlepkových skupin například na Facebooku, kde se můžete poradit s dalšími celiaky. 


Léto s celiakií může být náročné, ale s trochou plánování a příprav si můžete užít grilování, pikniky i festivaly bez obav. Buďte kreativní a otevření novým možnostem a vaše letní dobrodružství bude nejen bezpečné, ale i chutné!

Autorka článku: BaKl